4 feb 2017

Lilian Zielstra stadsdichter van Groningen

Lilian en Erwin kort na de verkiezing tot stadsdichter in de Nieuwe Kerk
Op zaterdag 28 januari werd onze medewerkster Lilian Zielstra in de Nieuwe Kerk benoemd tot stadsdichter van Groningen. Uit een keur van dichters werd zij verkozen om de komende twee jaar het ambt van stadsdichter te vervullen. Wij zijn trots op Lilian.
Hierbij haar eerste gedicht 'in functie' waarvoor wij Lilian van harte bedanken.

fundament

als je tussen vier muren slaapt maar
de wind binnen kunt voelen, dan weet je
een huis is meer dan stapels stenen

als je ooit hebt gezongen, van lauwerszee
tot dollard tou, de toren hebt beklommen, dan weet je
je raakt de aarde met meer dan alleen je voeten

je zegt, mijn huis is een hulsel, een lijf
dat bij elkaar moet worden gehouden
je wordt gestut, je schudt je hoofd
achter elke deur staat hetzelfde beest

je denkt, ik word pas geholpen als ik val
zo gaat het meestal met de meesten
maar jij, je staat op en trekt je schoenen aan
begeeft je naar de barricades, want je weet ook

het is niet alleen mijn huis
ik ga niet lijdzaam wachten tot de stenen breken
en zien hoe de barsten alles tot iets halfs maakt.


Uiteraard berichtte ook het Dagblad van het Noorden over haar uitverkiezing:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten